[סקירה] בעיות פוריות? יש מה לעשות!

אם אתם מנסים להביא ילד לעולם כבר כמה וכמה חודשים, וההיריון המיוחל עוד לא נראה באופק, כאן תמצאו את כל מה שצריך לדעת על הבעיות עצמן ועל האפשרויות שקיימות כיום כדי לפתור אותן.

אם אתם מנסים להביא ילד לעולם כבר כמה וכמה חודשים, וההיריון המיוחל עוד לא נראה באופק, אתם בוודאי נתונים ללחצים רבים הן פנימיים שלכם והן סביבתיים, כי בישראל בדרך כלל אי אפשר להימנע מהם. אין ספק כי מדובר במצב לא נעים, אבל הדבר המעודד הוא, שיש הרבה מאוד זוגות עם בעיות פוריות, שהצליחו בכל זאת להביא ילדים בשיטות שונות, החל מהזרעות ועד פונדקאות. כאן תמצאו את כל מה שצריך לדעת על הבעיות עצמן ועל האפשרויות שקיימות כיום כדי לפתור אותן.

בעיות פוריות – לא רק אצל אנשים מבוגרים

בעבר היתה נטייה לחשוב, כי בעיות פוריות הן נחלתם הכמעט בלעדית של אנשים מבוגרים, שכבר חצו את גיל הפוריות ומנסים להביא ילד "מאוחר מדיי". היום כבר ברור, כי בעיות אלה יכולות לקרות בכל גיל, ולפי הנתונים שקיימים היום, מספר הזוגות הזקוקים להתערבות כזו או אחרת על מנת להיות הורים – הולך וגדל.

הסיבות לבעיות פוריות

יש הרבה מאוד סיבות שיכולות לגרום לחוסר פוריות, הן אצל גברים והן אצל נשים.

אצל נשים:

שחלות פוליציסטיות – מצב שבו יש הרבה מאוד זקיקים בשחלות ואף אחד מהם לא מצליח להגיע למצב של ביוץ, כך שלא יכול להיקלט היריון.

ביציות "מבוגרות" – זה קורה, אמנם, יותר בגיל מבוגר, אבל זו כבר תופעה רחבת היקף. הביציות של האישה אינן איכותיות, בדרך כלל בגלל הגיל, והן לא מסוגלות להגיע למצב של קליטת הזרע של הגבר.

חסימה בחצוצרה – חסימה בחצוצרה עקב זיהום כלשהו, שמונעת את המפגש בין הביצית והזרע ו/או את המעבר של הביצית המופרית אל הרחם.

בעיות נוספות שיכולות לגרום לאי פוריות אצל נשים הן אנדומטריוזיס (גדילה של רירית הרחם באזורים שמחוץ לרחם), חסימה של צוואר הרחם או בעיות אחרות באזור, מבנה לא תקין של הרחם או סיבות אחרות שלא מצליחים לאתר.

אצל גברים:

פגיעה באיכות הזרע – כתוצאה מבעיות שונות כגון וריקוצלה, זיהומים במערכת הרבייה, נוגדנים שהגוף מייצר נגד הזרע, עישון, בעיות הורמונליות, צריכה מוגברת של אלכוהול, השמנה ועוד.

פגיעות מבניות – אשך טמיר (מיקום לא תקין של האשכים), שפיכת הזרע בכיוון ההפוך, חסימה בצינורות הזרע.

אימפוטנציה – שמונעת מהגבר לקיים יחסי מין.

גידולים שונים במערכת הרבייה ו/או טיפולים כימותרפיים ואחרים – שפוגעים באיכות הזרע.

בעיות לא מוסברות – בעיות שלא ניתן לאתר את הסיבות להן.

הפתרונות לבעיות פוריות

היום אנחנו חיים בעידן של קדמה וטכנולוגיה, המאפשרות גם לזוגות עם בעיות פוריות, ולא משנה אם הן של הגבר או של האישה, להביא ילדים לעולם. האפשרויות העומדות בפניכם הן:

הזרעות – הזרקה של זרע אל תוך חלל הרחם, בתקווה שיפגוש שם את הביצית. הדבר מתגבר על הצורך של הזרע לעשות דרך ארוכה לבדו, ולפעמים בהחלו עוזר להשגת ההיריון המיוחל. הזרעה אפשר לבצע או על בסיס ביוץ טבעי או על בסיס ביוץ שנגרם באופן מלאכותי (אם אין ביוץ טבעי או שקשה לאתר אותו).

הפריות חוץ גופיות – שאיבת ביציות מהאישה והפרייתן בזרעו של הגבר. התהליך מתבצע במעבדה, ואם מושגים עוברים איכותיים, הם מוחזרים לרחמה של האישה בתקווה שייקלטו שם ויביאו להיריון בריא ומאושר.

תרומת ביצית – במקרה של ביציות לא איכותיות של האישה, ניתן לבצע הליך של תרומת ביצית מאישה אחרת והפרייתה בזרעו של הגבר (האב הביולוגי). אם מושג עובר באיכות גבוהה, הוא מוחזר לרחמה של האם המיועדת, בתקווה לקליטה טובה.

פונדקאות – במקרה שבו האם המיועדת לא יכולה לשאת היריון בעצמה מכל סיבה שהיא, ניתן לפנות לשירותי פונדקאות. במקרים כאלה מתבצעת הפריה של הביצית של האם המיועדת עם זרעו של האב המיועד, והם מוחדרים אל רחמה של האם הפונדקאית, הנושאת את ההיריון עבור בני הזוג.

כיום השימוש בשירותי פונדקאות קיבל הרבה יותר מודעות והכרה, כך שמי שנזקק לו בהחלט יכול למצוא אוזן קשבת ודלת פתוחה.

 

לסיכום – יש לא מעט בעיות פוריות, אבל לשמחתנו הרבה יש גם לא מעט פתרונות. הרבה מאוד זוגות שנתקלו בבעיות פוריות הם היום הורים מאושרים, בין אם הצליחו להשיג היריון בהזרעה ובין אם פנו לשירותי פונדקאות, והרי בסופו של דבר – זה מה שהכי חשוב. אז אם גם אתם סובלים מבעיות אלה ורוצים להיות הורים – אל תתייאשו, כי יש הרבה מאוד דרכים. התייעצו עם רופא הנשים, שמעו על כל האפשרויות, ולכו עם הלב והבטן שלכם, אל עבר היריון מיוחל ותינוק. בהצלחה!

צילום:Sharon Mollerus, ברשיון CC.

השאר תגובה